گرفتگی سینک ظرفشویی یکی از مشکلات رایج خانم های خانه دار است که برای رفع آن از روش های متعددی استفاده می کنند. مشکل گرفتگی سینک به دلایل مختلفی ایجاد می شود و هر کس دست کم یک بار با این مسئله رو به رو شده؛ به همین سبب در این بخش با انواع روش های باز کردن و رفع گرفتگی سینک ظرفشویی آشنا می شوید.

مهمترین نشانه های گرفتگی سینک

گرفتگی سینک ظرفشویی، نشانه های متعددی دارد که افراد را از این مشکلات آگاه می کند. مواردی مانند بوی بد فاضلاب که در آشپزخانه شما می پیچد و فضا را در بر می گیرد، جریان یافتن کند آب درون سینک ظرفشویی و تخلیه نشدن آب موجود در سینک، گرفتگی های گاه به گاه چاه که نیاز به استفاده از تلمبه دارند و… از مهمترین نشانه هایی هستند که خبر از ایجاد چنین مشکلاتی در آشپزخانه شما می دهند و مشخص میکنند که شما باید با یک لوله بازکنی شبانه روزی ارزان اصفهان تماس حاصل نمایید.

دلایل گرفتگی سینک ظرفشویی

ساختار ساختمان های امروزی به گونه ای طراحی شده که چنین مشکلات بسیار بدیهی هستند و هر از گاهی ایجاد می شوند. ازدیاد جمعیت شهرها و افزایش آپارتمان نشینی این مشکلات را تشدید می کند. در بسیاری مواقع گرفتگی سینک به دلیل ریختن آشغال های طبقات بالایی است و ممکن است با فنر زدن بر روی چاه نیز رفع نشود. برای رفع گرفتگی سینک ظرفشویی باید حتما از نیروهای متخصص و حرفه ای استفاده شود. برخی از دلایل گرفتگی چاه به شرح زیر می باشند:

  1. گیر کردن موی بلند افراد و پیچ و تاب خوردن آن در مسیر لوله های آب
  2. ایجاد رسوب و جرم در مسیر
  3. وجود روغن ها و چربی ها
  4. افتادن اشیا درون چاه آب
  5. جمع شدن لجن در سیفون و زیر سینک ظرفشویی
  6. ورود پسماندهای غذایی، تفاله چای و قهوه و ماکارونی

در چنین شرایطی، انواع روش های رفع گرفتگی سینک ظرفشویی مورد استفاده قرار می گیرند که در ادامه آن ها را بررسی می کنیم.

روش بر طرف کردن گرفتگی سینک
نحوه رفع گرفتگی سینک ظرفشویی

روش های رفع گرفتگی سینک ظرفشویی

برخی از مشکلات گرفتگی سینک، تنها با تلمبه زدن برطرف نمی شوند؛ برای از بین بردن این مشکلات راهکارهای ساده تری نیز وجود دارند. در صورتی که تفاله و یا مواد اضافی درون چاه گیر کرده باشد، یک گرفتگی غیر قابل نفوذ در چاه و سینک به وجود آمده که باید با کمک افراد متخصص برطرف شوند. اما در رابطه با سایر مشکلات گرفتگی لوله های سینک ظرفشویی، روش های زیر پیشنهاد می شوند:

همچنین بخوانید: طرز بستن لوله سینک ظرفشویی دوقلو

استفاده از جوش شیرین و سرکه برای باز کردن سینک

یکی از قدیمی ترین روش ها برای رفع این معضلات در آشپزخانه ها استفاده از جوش شیرین و سرکه است که هر یک با نسبت مشخصی با هم ترکیب شده و برای رفع گرفتگی سینک ظرفشویی مورد استفاده قرار می گیرند. در این زمینه از یک سوم فنجان جوش شیرین و یک سوم فنجان سرکه استفاده می شود. این مواد یک محلول شیمیایی بی خطر را تشکیل می دهند و سپس درون سینک ریخته شده و به قسمت لوله های ظرفشویی می رسند و واکنشی مانند فوران ایجاد کرده و سبب رفع گرفتگی خواهد شد.
این روش برای از بین رفتن چربی های مسیر سینک و مو و لجن های مسیر به کار می رود؛ برای بهره وری بیشتر، بگذارید محلول یک ساعت درون لوله ها باقی بماند و سپس آن را با آب داغ از مسیر لوله ها بشویید.

استفاده از ترکیب جوش شیرین و نمک

یکی از روش های باز کردن سینک ظرفشویی، استفاده از ترکیب پودری جوش شیرین و نمک است. این مواد را با نسبت یکسان با هم ترکیب کرده و درون سینک و لوله های آن بریزید. پس از حدود 15 دقیقه آب گرم را باز کنید تا راه لوله های سینک شما باز شود. این ترکیب واکنش های شیمیایی ایجاد می کند که برخی از گرفتگی های سینک را از بین می برد.

استفاده از آب جوش

یکی از روش های رفع گرفتگی سینک ظرفشویی، استفاده از آب جوش خالی است. این ماده می تواند، گرفتگی های سطحی سینک شما را برطرف کند و انواع چربی ها و روغن هایی که سد راه لوله های سینک شده اند را از بین ببرد. استفاده از آب جوش برای زمان هایی که تخلیه فاضلاب کند انجام می شود، کارآمد خواهد بود. در این روش باید آب را سه الی چهار مرحله در سینک بریزید و منتظر تاثیر گذاری آن بمانید.

باز کردن گرفتگی سینک ظرفشویی
مسدود شدن سینک ظرفشویی

استفاده از جارو برقی تر و خشک

یکی از ایده هایی که برای باز کردن چاه های گرفته استفاده می شود، استفاده از جارو برقی تر و خشک است. در این روش های باز کردن سینک ظرفشویی باید اطراف خرطومی جارو را با یک وسیله کیپ کنید تا هوا وارد و خارج نشده و عملکرد جاروبرقی بهتر شود. مکش این جارو برقی ها بسیار قوی است و به این ترتیب هر چیزی که سد راه لوله های آب شده باشد را از بین می برند. برای استفاده از آن ها باید جارو را به صورت تر تنظیم کنید.

استفاده از آویزهای لباس

گرفتگی سینک ظرفشویی، با استفاده از ابزارهای ساده ای مانند آویز لباس فلزی نیز با چند تکنیک ساده برطرف خواهد شد. برای این منظور به یک انبردست و دستکش و سطل برای خارج کردن آب اضافی نیاز خواهید داشت. پس از فراهم کردن مواد و وسایل نام برده شده، آب را ببندید و سطل را زیر سینک قرار دهید و سیفون سینک را باز کنید تا آب اضافی آن خارج شود.
حالا دستکش خود را دست کنید و آویز لباس را با استفاده از انبر دست صاف کرده و سر آن را مانند قلاب خم کنید. حالا قلاب را بچرخانید تا هر چیز که سد راه لوله های سینک شده به قلاب گیر کند و از مسیر برداشته شود. این مرحله را ادامه دهید تا تمام مواد اضافه خارج شوند. سپس باید سیفون سینک را دوباره نصب کرده و درون آن آب جوش بریزید تا آلودگی های ایجاد شده پاکسازی شوند.

یک راه حل خطرناک برای رفع گرفتگی سینک !

برخی از افراد برای رفع این مشکلات از اسید استفاده می کنند که روشی بسیار خطرناک و نامناسب است. خطر این محلول ها اغلب از منفعتشان بسیار بیشتر است. بیشتر مردم پس از گرفتگی لوله چاه خود، سریعا یک بطری اسید دستشان می گیرند و همه آن را در لوله های سینک تخلیه می کنند که بسیار خطرساز خواهد بود. انتشار گازهای سمی ناشی از اسید، برای کودکان و سالمندان خطرات بسیاری خواهد داشت. این روش های باز کردن و رفع گرفتگی سینک ظرفشویی، سبب سوراخ شدن لوله های چدنی شده و در آن ها نشتی به وجود می آورد.
همچنین در این روش خطر مسموم شدن افراد نیز وجود دارد. خطرات سوختگی پوست و مشکلات تنفسی نیز همواره کسانی را که در معرض مواد اسیدی قرار گرفته اند، تهدید می کنند.

همچنین بخوانید: خدمات اسیدشویی

جمع بندی

در این گزارش با انواع روش های باز کردن سینک ظرفشویی و دلایل بروز این مشکلات آشنا شدیم. هر یک از این روش های سنتی، از دیرباز تاکنون برای رفع گرفتگی چاه و سینک مورد استفاده مردم بودند. در این خصوص مراکز مختلفی نیز فعالیت کرده و با استفاده از دستگاه های صنعتی مدرن، این مشکلات را برطرف می کنند.

گرفتگی سینک ظرفشویی مشکلات بسیاری برای محیط خانه شما به وجود می آورد و آشپزخانه شما را آلوده نشان می دهد. هوای نامطبوعی که در هوا می پیچد و محیط را در بر می گیرد نیز یکی از مشکلات گرفتگی سینک است که خطرات بسیاری برای افراد حاضر در منزل به همراه می آورد. به همین خاطر رفع این مشکلات باید در اسرع وقت انجام شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *