رفع گرفتگی لوله فاضلاب با گچ

رفع گرفتگی لوله فاضلاب با سیمان


رفع گرفتگی لوله فاضلاب با سیمان و گچ یکی از رایج ترین خدمات مراکز حرفه ای لوله بازکنی اصفهان است که با کیفیت قابل توجهی انجام می شود. البته این قبیل راهکارها باید توسط استادکاران و افراد حرفه ای انجام شوند و در صورت عدم رسیدگی به انجام صحیح و اصولی این فرایند، مشکلات جبران ناپذیری در سیستم فاضلاب شما به وجود می آید.

به جز سیمان مواد دیگری نیز در این زمینه مشکل ساز می شوند. گچ، قیر و سیمان از مصالح ساختمانی مهمی هستند که سبب انسداد چاه آب و فاضلاب شده و گرفتگی های شدیدی در این بخش به وجود می آورند.

آیا استفاده از حلال های سیمان چاره ساز است؟

استفاده از حلال سیمان در سیستم فاضلاب منزل، در کنار انواع دستگاه های مخصوص به این فرایند یکی از راهکارهای مخصوص مقابله با این مشکلات به شمار می رود. اما حلال های صنعتی سیمان آسیب های جدی به لوله های آب و فاضلاب می رسانند و استفاده از آن ها توصیه نمی شود.

برای استفاده از این راهکارها باید به شرایط انسداد لوله ها دقت داشته باشید. در صورتی که سیمان به مدت محدودی وارد لوله ها شده باشد، استفاده از ابزارهای دستی برای خارج کردن سیمان انجام می شود. سپس چند سطل آب جوش وارد لوله ها شده و با فشار مسیر سیمانی را می شوید. اما در صورتی که سیمان چند روزی درون چاه ریخته شده باشد، بدون شک خشک و سفت شده و از بین بردن آن با تجهیزات ساده میسر نخواهد بود.

باز شدن این گرفتگی ها بسته به حجم ملات موجود در چاه با روش های مختلفی انجام می شود. حلال های مورد استفاده برای حل سیمان انواع مواد حاوی سولفور و کلر هستند که اغلب برای از بین بردن این مواد از سطوح فلزی به کار می روند و استفاده از آن ها برای لوله های پلیکا چندان مطلوب نخواهد بود. این مواد حل کننده، مصالح سیمانی را پوسته پوسته می کنند و آن ها را به طور کامل از بین نمی برند. به همین خاطر این شیوه از بین بردن سیمان از داخل لوله ها کمی با تردید به کار می رود.

فرایند رفع گرفتگی لوله فاضلاب با گچ سیمان و قیر

موثرترین روش برطرف کردن گرفتگی های لوله های استفاده از فنرهای برقی است. این فنرهای برقی استفاده بسیار ساده ای داشته و هزینه های کمی برای رفع گرفتگی لوله ها به همراه دارند. آلیاژهای به کار رفته در این لوله ها بسیار نرم و انعطاف پذیر هستند و به همین خاطر به سیستم چاه و فاضلاب آسیبی وارد نمی کنند.

همچنین بخوانید: لوله بازکنی توحید

گرفتگی لوله ها با سیمان سفید

از بین بردن گرفتگی سیمان سفید در لوله ها برای خانه هایی که نیاز به بازسازی و مرمت دارند، ضرورت دارد. در فرایند ساختمان سازی مصالح بسیاری وارد چاه آب و فاضلاب شده و گرفتگی های در این سیستم به وجود می آورند.

ورود این مصالح در زمان ساختمان سازی با بی توجهی کارگران به نظافت محیط پس از تکمیل فرایند ساخت انجام شده و مشکلات عدیده ای در این زمینه به وجود می آورد. به همین خاطر مواد سیمانی درون کفشور و یا دهانه ورودی چاه باقی مانده و خشک می شوند. به مرور زمان این مواد خشک شده سبب کاهش قطر لوله ها و دشواری عبور مواد می شود.

رفع گرفتگی لوله فاضلاب با سیمان
رفع گرفتگی لوله فاضلاب با گچ

برای باز کردن لوله های گرفته شده با سیمان سفید، خالی کردن لوله ها و شست و شوی آن ها با جریان پر فشار آب بسیار چاره ساز خواهد بود. این جریان قوی آب، مواد سیمانی را در خود حل می کند. در صورت مخلوط شدن مواد سیمانی مرطوب با آب خاصیت چسبندگی خود را از دست داده و به سهولت از دیواره های لوله جدا می شوند.

اما در صورتی که مواد سیمانی خشک شده باشند، دیگر کندن آن ها میسر نخواهد بود. این مواد با هیج وسیله ای از چاه و لوله های آن جدا نشده و استفاده از دستگاه برای از بین بردن آن ها باعث ترک خوردن لوله ها خواهد شد. در این شرایط چاره ای به جز تعویض لوله های آغشته به سیمان وجود ندارد.

گرفتگی لوله ها با قیر

باز کردن گرفتگی لوله فاضلاب با سیمان سفید و قیر با تجهیزات و دستگاه های لوله بازکنی به سهولت انجام خواهد شد. این مصالح ساختمانی گرفتگی های سخت و عمیقی در چاه های فاضلاب به وجود می آورند و در صورت عدم رسیدگی به موقع، مشکلات وسیع تری در این عرصه به وجود می آورند.

ماده قیر خاصیت چسبنده ای دارد و با ورود به لوله های فاضلاب به دیواره های آن می چسبد. به همین خاطر نیز خارج کردن آن با روش های دستی میسر نخواهد بود. به جز دستگاه ها و تجهیزات مخصوص لوله بازکنی برای رفع گرفتگی لوله ها با قیر، استفاده از گازوئیل و نفت نیز میسر خواهد بود و نتایج مطلوبی به دنبال دارد.

این مواد شیمیایی قیر را شست و شو کرده و این مواد را نرم می کنند. سپس می توانید، با یک شی بلند، مواد قیری را از داخل چاه فاضلاب خود خارج کنید.

همچنین بخوانید: لوله بازکنی چهارباغ بالا

باز کردن گرفتگی لوله فاضلاب با گچ

این قبیل گرفتگی ها نیز در سیستم آب و فاضلاب ساختمان های در حال ساخت یا ساختمان هایی که مرمت و بازسازی شده اند، بسیار رخ داده و مشکلات بسیاری در این حوزه به وجود می آید. دوغاب و گچ اغلب پس از سرامیک کاری محیط ساختمان وارد چاه و فاضلاب شده و در صورت روان بودن به لوله های اصلی ورود پیدا می کنند. در چنین شرایطی گچ به لوله ها می چسبد و به مرور رسوب می کند.

برای از بین بردن این مواد استفاده از محلول های اسیدی به هیچ وجه توصیه نمی شود. این قبیل گرفتگی ها با استفاده از دستگاه های فنر زنی برقی به سرعت برطرف می شوند.

رفع گرفتگی لوله فاضلاب با گچ
رفع گرفتگی لوله فاضلاب با سیمان

گرفتگی لوله ها با مصالح ساختمانی

رفع گرفتگی لوله فاضلاب با مصالح ساختمانی با استفاده از راهکارهای مختلفی انجام می شود. این گرفتگی ها در اثر ریختن شن و ماسه های ناشی از فرایند ساختمان سازی به وجود می آیند. از انباشته شدن این مواد و تجمع آن ها، مسیر عبور آب و فاضلاب مسدود خواهد شد. در این زمینه برای رفع گرفتگی ها از پمپ های هوا استفاده می کنند. این پمپ ها مسیر لوله ها را از این مواد پاکسازی کرده و با هدایت فشار بالای هوا به داخل لوله ها، هر آن چه در مسیر لوله ها انباشته شده باشد را از بدنه آن ها جدا می کند.

در صورتی که این مواد به بدنه لوله ها چسبیده باشند، با پمپ هوا از آن ها جداسازی نخواهند شد. در صورتی که این مواد چسبیده باشند، تنها استفاده از محلول های اسیدی و فنرهای برقی چاره ساز خواهد بود.

جمع بندی

 از بین بردن گچ و سیمان از داخل لوله فاضلاب با استفاده از روش های ساده و دستی و انواع راهکارهای تخصصی لوله بازکنی به سهولت انجام می گیرد. برخی از مردم در حین مواجهه با این مشکلات به روش های دستی و خانگی لوله بازکنی روی می آورند. این روش ها در رفع گرفتگی های سطحی موثر واقع می شوند. اما برای از بین بردن گرفتگی های شدید کارایی ندارند. در چنین شرایطی باید به مراکز لوله بازکنی سپاهان شهر و اصفهان مراجعه کرده و برای حل مشکلات خود از کارشناسان این مراکز کمک بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *